Logopeda w żłobku bada stopień rozwoju mowy, ruchu i umiejętności poznawczych dziecka. Dzięki temu, że ma możliwość obserwacji dzieci podczas ich naturalnych czynności – jedzenia, zabawy, czy snu, może odpowiednio wcześnie wyciągnąć wnioski i wprowadzić działania profilaktyczne. Ocenia oddychanie, stopień rozwoju mowy oraz zdolności komunikacyjne. Podczas posiłków może zaobserwować jak dziecko przyjmuje pokarmy, jak się zachowuje w trakcie karmienia.
Już na tak wczesnym etapie można również wychwycić pewne problemy laryngologiczne, między innymi zaburzenia słuchu, przerost migdałka podniebiennego (tzw. trzeciego migdałka), skrócenie wędzidełka podjęzykowego czy niewłaściwe ukształtowanie podniebienia, które mogą być przyczyną występowania opóźnień w rozwoju mowy czy problemów z artykulacją.
Zajęcia logopedyczne w żłobku nie przypominają w niczym sesji terapeutycznych, jakie prowadzi się z dorosłymi czy młodzieżą. Głównym hasłem wszelkich zajęć żłobkowych jest nauka przez zabawę, dlatego logopeda stara się wciągnąć dzieci we wspólną zabawę. Na zajęciach z tym specjalistą maluchy śpiewają, tańczą oraz robią śmieszne ćwiczenia, które usprawniają język i buzię.
Świetnym zajęciem terapeutycznym jest
- puszczanie baniek,
- dmuchanie na różne małe i lekkie przedmioty, które dzięki temu unoszą się w powietrzu (np. ptasie piórka),
- robienie śmiesznych minek (np. przesyłanie buziaków, nadmuchiwanie policzków niczym balony czy liczenie ząbków przy użyciu języka).
Każdy maluch lubi takie zabawy, a dzięki nim można wyeliminować wady mowy na najwcześniejszym etapie.